Adviezen bij rugklachten

Wat moet u doen bij hevige rugklachten?

• Zijn de klachten het gevolg van overbelasten?
    (zwaar lichamelijk werk, het is in de rug geschoten bij het uitstappen na een lange auto rit):
    Ga op uw rug liggen met de benen op een verhoging (benen-heup: 90 graden) of op de zij met opgetrokken knieën en een stevig kussen tussen de knieën.
  • Heeft u rugklachten na een trauma (valpartij, ongeluk, aanrijding)?
    Neem eerst contact op met uw huisarts.
  • Zijn de klachten al 6 weken of langer aanwezig en nemen ze langzaam aan in ernst toe?
    Neem -eventueel in overleg met de huisarts- contact op met een (manueel) fysiotherapeut.
  • Zijn de klachten voor het eerst aanwezig en bent u jonger dan 20 jaar of ouder dan 50 jaar?
    Neem dan eerst contact op met uw huisarts.
  • Zijn er gevoelsstoornissen (ongevoelige huid in het been) of krachtsverlies (zonder aanwijzing door het been zakken) of kunt u de aandrang tot ontlasting niet voelen (of ongewild urine verlies zonder incontinentie)? Neem gelijk contact op met uw huisarts.
Rugklachten? Maak direct een afspraak

Adviezen per duur van de rugklachten:

Acute lage rugpijn (0-6 weken)

– Zo snel mogelijk normaal functioneren en bewegen.
– Bij werkgerelateerde problemen neem dan in overleg met de werkgever contact op met de bedrijfsarts.
– De heftigste pijn zal slechts enkele dagen duren en neemt dan af.
– Bewegen bevordert het herstel; bewegen met pijn veroorzaakt geen schade.
– Ga zoveel mogelijk door met dagelijkse activiteiten; is dat niet haalbaar, neem dan de eerste dagen af en toe rust.
Ga naar de huisarts als u steeds slechter gaat functioneren of de pijn na 1 week nog steeds enorm heftig is of de beperkingen niet minder worden na 3 weken.

Subacute lage rugpijn (6-12 weken)

– In het subacute stadium kan de fysiotherapeut of manuele therapeut u begeleiden om snel van uw klachten af te komen.

Chronische lage rugpijn (>12 weken)

– De klachten en hinder zullen afnemen, maar ook een wisselend beloop is normaal.
– De fysiotherapeut of manuele therapeut zal met u een intensief trainingsprogramma starten om te herstellen naar een normaal functioneren.

rugklachten onderrug

In het geval van een hernia

• Oorzaak van de klachten is prikkeling van een zenuwwortel in de rug, meestal doordat een tussenwervelschijf uitpuilt (‘hernia’).
  • Prikkeling en klachten verdwijnen meestal zonder specifieke maatregelen.
  • Blijf indien mogelijk in beweging en ga door met de dagelijkse activiteiten; neem enkele uren bedrust als dat verlichting geeft, maar bedrust draagt niet bij aan een sneller herstel.
  • Lagerugpijn kan na verdwijnen van de prikkelingsverschijnselen langer blijven bestaan.
  • Na 6 tot 8 weken valt bij onvoldoende verbetering verwijzing te overwegen om te laten beoordelen of een chirurgische ingreep aangewezen is.

Wat kunt u zelf doen?

• Bedrust is niet nodig, tenzij u niet anders kunt. Blijf echter niet langer dan 2 dagen in bed om spierverslapping te voorkomen.
  • Medicijnen kunnen de pijnklachten verminderen waardoor u beter kunt blijven bewegen en zo sneller herstelt. Paracetamol heeft de voorkeur, indien dit niet helpt kunt u NSIAD’s als ibuprofen of diclofenac gebruiken. NSIAD’s kunnen echter bijwerkingen hebben zoals maagklachten. Neem dus contact op met de huisarts indien u twijfelt of het middel voor u geschikt is, ouder dan 60 bent, dagelijks (voorgeschreven) medicijnen gebruikt of een chronische ziekte heeft.
  • Zorg voor een goede conditie om rugklachten te voorkomen (wandelen, zwemmen of fietsen).
  • Vermijd stress en zorg voor voldoende ontspanning.
  • Vermijd zware (til)belasting of snel bukken.
  • Let op een goede houding en zorg voor voldoende afwisseling van houdingen.
  • Acute lage rugklachten zoals spit gaan meestal vanzelf over door de bovenstaande adviezen op te volgen. De pijnklachten zijn in veel gevallen binnen enkele dagen tot weken over.

Neem direct contact op met de huisarts bij:

• een doof gevoel in de schaamstreek en rond de anus;
  • ongewild urineverlies of juist niet kunnen plassen;
  • plotseling sterk toenemend verlies van spierkracht.

Deze adviezen zijn met grote zorgvuldigheid door Fysiotherapie in Hoorn | Instituut D&C volgens de laatste richtlijnen samengesteld. Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen of belt u met de assistente van uw huisarts.