Echografie

Fysiotherapie heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. De tijd van masseren en warme paraffineplakken op pijnlijke schouders of nek zijn zo goed als voorbij. Hier tegenover staat het gebruik van nieuwe ontwikkelingen op technologisch en wetenschappelijk gebied. Wetenschappelijk omdat we steeds beter begrijpen hoe het lichaam werkt. Technologisch omdat de ontwikkeling steeds sneller gaat en toegankelijker wordt.

Instituut D&C heeft zich ontwikkeld als vooraanstaand echografisch centrum in de regio. Sinds het ontstaan hebben wij letterlijk duizenden mensen geadviseerd op gebied van gewrichts-, pees- of spierklachten m.b.v. echodiagnostiek. Echografie biedt ons dat unieke beeld op de bij u aanwezige aandoening. In veel gevallen kunnen wij u antwoord geven op de vraag waarom u na maanden of jaren therapie nog last blijft houden van de schouder. Of waarom uw podotherapeutische zooltjes niet helpen bij uw voetklachten…

Wat is echografie?

Echografie is een beeldvormend onderzoek dat gebruikt wordt in het onderzoeknaar de oorzaak van pijnklachten van bijvoorbeeld pezen, spieren en gewrichtsbanden. Daarnaast is echografie soms heel nuttig om tijdens het revalidatieproces het herstel te volgen. Bij Instituut D&C varen we niet blind op een echografie. Uiteraard wordt er ook een lichamelijk onderzoek uitgevoerd. Immers is het functioneren van uw skelet een voorwaarde om geen pees- of spierproblemen te ontwikkelen.

Voorbeeld van echografie

Echografie stelt ons in staat spieren en pezen op kwaliteit te beoordelen.  Gewrichten die zich uitstekend lenen voor echo onderzoek; pols, elleboog, schouder(gordel), knie, enkel. Zo is op het volgende plaatje een kalkafzetting in een schouderpees te zien.

echografieU kunt zich voorstellen dat dit klachten kan geven wanneer deze verkalking onder het schouderdak door beweegt. Met masseren of oefenen komt u hier niet vanaf.

echodiagnostiekHet volgende plaatje laat een eveneens veel voorkomende aandoening zien. De voetklachten: fasciosis plantaris of hielspoor zijn prima inzichtelijk te maken.

Links de aangedane voet en rechts de gezonde voet. Van boven naar beneden gezien komen we van de huid onder uw voet naar het hielbeen waar u op staat. Daartussen bevindt zich een peesplaat die in het linkerplaatje fors gezwollen is. Een pijnlijke aandoening die zich vaak niet met een zooltje alleen laat behandelen.

Wat kunnen we zien met echografie?

Spieren
scheuren, littekens, kalkneerslag
Pezen
peesontstekingen, scheuren, kalkneerslag, (sub)luxatie
Slijmbeurzen
Gewrichtsbanden
verstuikingen, scheuren
Kapsels
kapselontsteking, scheuren
Kraakbeen
Meniscus
scheuren
Botten
losse botfragmenten, botbreuken
Zenuwen
de tunnel, zoals bij het carpaal tunnel syndroom

Second opinion

In de huidige tijd zijn mensen kritischer ten aanzien van kwaliteit als het aankomt op behandelingen door (para)medici. U krijgt door gebruik van internet een beter zicht op behandelaars in de buurt. En kunt u beter kiezen voor een bepaalde behandelaar. Dit snappen wij als geen ander, wij maken die keuze zelf ook.

Het komt voor dat u tevreden bent over uw eigen therapeut, maar ook wilt weten of er geen sprake is van verkalking. Dat kan. Wij zien onszelf als collega`s van andere fysiotherapeuten, niet als concurrenten. Zodoende diagnosticeren wij (bv. met echografie) en geven een behandelvoorstel met aanvullende informatie mee als u liever door uw vertrouwde therapeut behandeld wilt worden.

Meer weten?

Mocht u meer willen weten over echografie, neemt u dan gerust contact met ons op. Om u wat langer telefonisch te woord te kunnen staan kunt u het beste tussen 12.00 en 13.00 bellen. Als er niet wordt opgenomen spreekt u dan wat in, we kunnen bezig zijn met een behandeling en bellen u dan spoedig mogelijk terug. Telefonisch zijn wij bereikbaar op 0229-268554.

Wilt u direct een afspraak maken? bel 0229-268554 e-mail info@fysiotherapieinhoorn.nl of vul het contactformulier in.

BewarenBewaren