Hoofdpijnklachten

Er zijn drie soorten veelvoorkomende hoofdpijnklachten; spanningshoofdpijn, migraine en medicijnafhankelijke hoofdpijn.

Hoofdpijn? Maak direct een afspraak

De meeste mensen hebben last van spanningshoofdpijn. De hoofdpijnklachten zitten dan aan beide zijden van het hoofd alsof er een strakke band om het hoofd zit. De aard van de pijnklachten is een knellende, drukkende pijn waarbij de spieren van het hoofd, de nek en de schouders extra gevoelig zijn. Naast de pijnklachten kan de eetlust verminderd zijn, maar dat hoeft niet. U voelt zich bij dit type hoofdpijn niet misselijk en de pijnklachten worden niet erger door inspanning. De pijnklachten nemen vaak af bij afleiding, sporten, ontspanning of slapen. Over het algemeen duren de klachten een uur tot een paar dagen en treden niet dagelijks op. De klachten worden verergerd door verkeerde houding, te weinig afwisseling tijdens bewegen, slecht slapen, moeheid of spanning.

Migraine zijn hoofdpijnklachten die in aanvallen van 4 tot 72 uur voorkomt. De pijnklachten zitten vaak aan één of beide zijden van het hoofd. De pijn is hevig en bonzend van aard en wordt erger bij inspanning. Ook misselijkheid of overgeven, overgevoeligheid voor licht en geluid horen bij de symptomen. De klachten kunnen zelfs ’s nachts optreden zodat men er van wakker wordt. Mensen met migraine willen het liefst op bed liggen in een donkere, geluidsarme kamer. Soms ziet men kort voor het begin van een aanval schitteringen, flitsen of golvende beelden of heeft men last van tintelingen en/of gevoelloosheid aan één kant van het lichaam. Bij migraine speelt aanleg een grote rol evenals gevoeligheid voor hormonale schommelingen bij vrouwen. De klachten kunnen optreden na lang uitslapen of juist bij slaaptekort, na een nachtdienst of stress.

Medicijnafhankelijke hoofdpijnklachten worden veroorzaakt door dagelijks gebruik van pijnstillers of migrainemiddelen en verergeren door gebruik van cafeïnehoudende dranken als koffie, thee, ice-tea, energiedranken, chocolade en medicatie met coffeïne. Als u denkt dat de hoofdpijnklachten door medicatie worden veroorzaakt, kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts. Een hoofdpijndagboek bijhouden is een manier om duidelijk te krijgen waardoor de hoofdpijn wordt uitgelokt.

Deze informatie is met grote zorgvuldigheid samengesteld volgens de laatste inzichten door Fysiotherapie in Hoorn | Instituut D&C.

Instituut D&C is dé specialist voor begeleiding middels fysiotherapie in Hoorn bij hoofdpijnklachten.

Hoe kun je migraine voorkomen?

Een migraineaanval duikt vaak uit het niets op. Zo’n aanval gaat vaak gepaard met hevige pijn, misselijkheid en een kloppend gevoel in het hoofd. De duur van de migraine kan uiteenlopen van 4 tot 72 uur.

Hoewel migraine van oorsprong wordt gezien als een goedaardige aandoening blijkt uit onderzoek aan de Universiteit van Kopenhagen, dat door migraine de hersenstructuur op verschillende manieren verandert. Hierdoor wordt de kans op hersenletsel en veranderingen in het hersenvolume vergroot.

1. Hoofdpijndagboek

Voor veel mensen is de oorzaak van hoofdpijn een groot raadsel. Het is daarom raadzaam om een hoofdpijndagboek bij te houden. Door te noteren wanneer de hoofdpijn opduikt, kun je wellicht achterhalen welke factoren bij jou een aanval uitlokken.

2. Hormonen

Hoe oneerlijk het ook is, vrouwen kampen vaker met migraine dan mannen. Hormonen zijn de grootste boosdoeners. Sommige vrouwen kunnen de klok erop gelijk zetten: de menstruatie is in zicht en prompt verschijnt de zware hoofdpijn. Een anticonceptie met een lage dosis oestrogeen kan deze menstruele migraine verminderen.

3. Eten

Het overslaan van maaltijden of eten op onregelmatige tijden kan zorgen voor een hoofdpijnaanval. Daarnaast kunnen diverse voedingsmiddelen ook migraine uitlokken. Zo kunnen chocolade, wijn, kaas en citrusvruchten zorgen voor hoofdpijn. Net als vet voedsel en cafeïnehoudende dranken.

4. Stress

Stress kan een migraineaanval opwekken. Probeer daarom stress te verminderen en las af en toe een ontspanningsmoment in voor jezelf. Ook een bezoekje aan de saunaof een ontspanningsmassage eens in de zoveel tijd doet wonderen.

5. Slaap

Een tekort aan slaap kan migraine uitlokken, maar ook een ochtendje uitslapen, kan zorgen voor fikse hoofdpijn. Routine is hierbij de oplossing. Migrainepatiënten kunnen het beste iedere dag op hetzelfde moment opstaan. Dat betekent, helaas, ook op zaterdag en zondag.

6. Alcohol

Alcohol is een boosdoener voor migrainepatiënten. Bijna iedere alcoholische drankjekan zorgen voor een migraineaanval. De kans is echter groter bij rode wijn en likeuren als tequila en whisky. Deze kun je dus het beste aan je voorbij laten gaan.

7. Bewegen

Uit onderzoek blijkt dat sport een uitstekend medicijn is tegen migraine. Regelmatigbewegen kan niet alleen een aanval voorkomen, het kan ook zorgen dat de duur en regelmaat van een aanval afneemt.

8. Zuurstof

Zuurstoftekort kan een fikse aanval teweegbrengen. Zorg daarom voor voldoende zuurstof gedurende de dag. Even een luchtje happen, is vaak al meer dan voldoende.

9. Water drinken

Drink gedurende de dag voldoende water. Dit kan een aanval verzachten of zelfs voorkomen.

10. Fel licht

Een enorme bak licht kan een migraineaanval aanwakkeren. Is dit bij jou het geval? Zorg er dan voor dat je altijd een zonnebril in je handtas hebt. Dit kan de aanval voorkomen of aanzienlijk verminderen.

(Bron: De Telegraaf Vrouw)