Bewust leven

Bewust leven

Leef zo wakker en aandachtig mogelijk. Als je in een geestelijke mist leeft (‘ik weet dat ik niet het geschikte werk doe, maar wil er liever niet over nadenken’, ‘ik weet dat ik mijn kinderen meer aandacht zou moeten geven, maar dat komt wel een keer’) heeft je zelfwaardering daaronder te lijden.

Bewust leven betekent actief leven in plaats van je mechanisch te laten meeslepen. Bereid zijn feedback te ontvangen en fouten te corrigeren. Interesse hebben om je innerlijke wereld te ontdekken en geen vreemde voor jezelf te zijn. Het leven als een groeiproces te zien, ontvankelijk zijn voor nieuwe kennis en bereid zijn oude veronderstellingen opnieuw te beoordelen.

Hoe zorg je voor meer bewust te leven in het dagelijks leven? Hieronder vind je 29 oefeningen om het bewust leven te verbeteren. Er is geen ‘beste volgorde’ en het is belangrijk je te beseffen dat je niet je best moet doelmond het goed te doen, maar start vanuit een soort onverschillige houding en zie gewoon wat ervan komt. Onverschilligheid; een houding waarbij je niets hoeft te bereiken, maar waarin je onderzoekt hoe je jezelf in een toestand kunt brengen waarbij je je rustiger voelt, dieper ontspant of gemakkelijker en vrijer beweegt en meer ontspannen ademt. Moe na afloop? Dat is het zinvol je te realiseren dat je niet moe wordt van de oefeningen, maar dat je gaat voelen hoe moe je eigenlijk bent!

Ik sta even stil…. en dat is een hele vooruitgang

  1. Gebruik de momenten waarop je even stilstaat (bij het koffieapparaat, op het station, in de rij voor de kassa, tijdens het koken etc.) om te ervaren hoe het met je gaat. Sta je stevig op je benen, kun je je voeten voelen, kan je rug ontspannen bij het staan? Is er ruimte om te ademen? Kun je je aandacht even bij jezelf in dit moment houden? Hoe bevalt het een mini-pauze te nemen? Een hulpmiddel om de aandacht meer in het hier en nu te krijgen is het gewicht in je voeten wat te verschuiven en daar je aandacht bij houden. Na enige tijd stop je daarmee en voel je bewust hoe je staat. Dit zijn momenten die in ieders leven voorkomen, maar die over het algemeen weinig benut worden. Meestal zijn we in ons hoofd al met het volgende bezig.
  2. Ga zitten in de ochtend. Kom uit bed en zit even stil. Let op je ademhaling. Op deze manier start je de dag niet in je hoofd, maar in je lichaam.
  3. Gebruik tandenpoetsen als mindfulness oefening. Laat gedurende die twee minuten je gedachten niet afdwalen, maar houd ze in het moment. Poets je tanden met volle aandacht. Of gebruik de douche om in het moment te komen. Richt je aandacht op het lekkere warme water op je rug en laat je gedachten even niet afdwalen.
  4. Eet mindful. Geen televisie, geen iPad, smartphone, krant of boek. Dat klinkt saai, maar probeer het eens. Je zult merken dat, wanneer je je volledige aandacht aan het eten schenkt, het eten op zichzelf een bijzondere ervaring wordt.
  5. Houd je keuken opgeruimd als je klaar bent met eten. Was af of ruim je vaatwasser in met volle aandacht. Voel hoe je ego eigenlijk geen zin heeft in deze klusjes en hoe je er toch van kunt genieten als je het met volle aandacht doet.
  6. Rijd langzaam. Blijf hangen op de rechterbaan op de snelweg. Of je nu tachtig of honderd rijdt, je komt toch wel op je bestemming. Voel hoe de gejaagdheid verdwijnt en hoe je heerlijk kunt genieten van een aangename rit.
  7. Wandel en wandel langzaam. Ga naar buiten en maak een wandeling. Loop niet recht op een doel af, maar kijk om je heen. Neem de wereld in je op, ook al denk je alles al te kennen. Dit kun je ook doen wanneer je de hond uitlaat, naar de supermarkt loopt of een brief op de post doet.
  8. Lees in stilte. Zonder jezelf af en lees een goed boek. Zonder muziek, zonder televisie op de achtergrond. Leer om jezelf te concentreren op dat ene boek en laat je meezuigen in het verhaal.
  9. Voel je dankbaar voor iemand in je leven. Bijvoorbeeld je kind, je partner of zelfs je huisdier. Probeer de persoon te observeren (zonder eng over te komen natuurlijk) en voel dankbaarheid en liefde voor diegene.
  10. Werk met focus. Kies een of twee belangrijke taken die je vandaag wilt voltooien en richt je uitsluitend daar op.
  11. Werk zonder e-mail alerts. Check je e-mail op een paar vaste momenten in de dag.
  12. Zet je telefoon op stil en check af en toe of je nog berichten hebt. Zo word je niet steeds lastig gevallen en kun je geconcentreerder werken en leven.
  13. Single-task. Neem een taak voor je, schakel afleidingen uit en schenk alle aandacht aan die ene taak.
  14. Zie de wereld om je heen als een spiegel van jouw innerlijke wereld. Raak je vaak geïrriteerd om dezelfde dingen? Besef dan dat je werk aan jezelf te doen hebt. Er zijn alleen gebeurtenissen, jij plakt er zelf een label op. Zoek eens uit hoe je anders op deze gebeurtenissen kunt reageren.
  15. Neem gedurende je dag kleine momenten om in het moment te komen. Even je aandacht naar je ademhaling. Even bewust het water op je handen voelen wanneer je je handen wast.
  16. Laat je telefoon vaker thuis. Ervaar hoe fijn het is om af en toe weer echt alleen te zijn. Onbereikbaarheid geeft je rust en focus.
  17. Investeer je tijd in de mensen die het meest voor je betekenen. Je bereikt alleen intimiteit als je uit je eigen gedachtenwereld stapt en met je aandacht in het hier en nu bent. Dat is waar je vriendschap plaatsvindt, niet in jouw gedachten.
  18. Schakel je televisie vaker uit.
  19. Voel meer compassie voor anderen. Niet iedereen die vervelend overkomt bedoelt het slecht. Misschien snijdt die persoon je af op de snelweg omdat hij veel te laat is en bang is om ontslagen te worden. Of is ze overspannen. Ga van het beste uit en voel compassie.
  20. Stop met roddelen.
  21. Let op je eigen gedachten. Praat niet negatief over jezelf en probeer onware gedachten te neutraliseren.
  22. Verwacht niet het ergste. Verwacht ook niet het beste. Probeer minder verwachtingen te hebben en je meer mee te laten voeren door het moment.
  23. Wees niet bang om je gemeende waardering te uiten. Wees gul met complimenten, bedankjes en het uiten van je dankbaarheid en waardering. Zo creëer je meer magische momenten voor jezelf en de mensen om je heen.
  24. Richt je op het opbouwen van goede relaties. Goede relaties zijn ontzettend waardevol voor je levensgeluk. Geef de mensen om je heen je volle aandacht. Houd je telefoon dus even in je zak, ook als je gesprekspartner hem wel tevoorschijn haalt.
  25. Voel je dankbaar voor de goede dingen in het leven. Train jezelf in het vinden van goede dingen. Dan zul je er steeds meer vinden.
  26. Besef dat gedachten en gevoelens komen en gaan. Ze zijn niet persoonlijk en ze zijn lang niet altijd waar.
  27. Besef ook dat jij je bewust bent van je gedachten en je gevoelens. Dat betekent dus dat jij (dat wat jouw bewustzijn is) niet je gedachten bent. En dat jij niet je gevoelens bent. Jij bent jij en je hebt gedachten en gevoelens. Dat is een groot verschil.
  28. Besef dat je bewustzijn altijd ‘aan’ is, tenzij je slaapt. Je aandacht verschuift van het een naar het ander, maar je bent altijd bewust. Daar hoef je niets voor te doen.
  29. Besef dat de meeste zorgen nu niet relevant zijn. We maken ons vaak zorgen over dingen die in de toekomst misschien gaan gebeuren. Ze gebeuren niet nu. Dus als je nu niet in je gedachten leeft maar in het moment, heb je even niets met je zorgen te maken.

Deel 2 Zelfacceptatie (vanaf 15 april 2018 12:00)