Assertiviteit

Assertiviteit

Leef authentiek; denk, spreek en handel zo veel mogelijk uit je innerlijke overtuiging en gevoelens. Dat betekent niet dat je alleen nog maar je eigen belangen steunt en blind bent voor die van anderen. Wel dat je bereid bent om voor jezelf op te komen, open te zijn over wie je bent en jezelf met respect te behandelen in ontmoetingen met anderen. Op een goede manier assertief zijn begint bij de overtuiging dat jouw ideeën en wensen ertoe doen. Weest daarom duidelijk in waar je voor staat. Dat kan in elke context iets anders zijn; tegen iemand zeggen dat je niet gediend bent van zijn gedrag, maar ook een boek aanbevelen, eerlijk een vraag te stellen als je iets niet weet, of niet lachen als je iets niet grappig vindt.

Assertiviteitsoefening 1: Wie ben je nog meer die je niet wilt zijn?
De eerste assertiviteitsoefening gaat over de vraag, wie ben je nog meer die je niet wilt zijn? Vaak is het wel makkelijk en acceptabel voor onszelf om onze kwaliteiten te benoemen. Hoewel sommige mensen met een heel negatief zelfbeeld zelfs daar nog moeite mee hebben. Maar ook als je niet weet waar je trots op bent in jezelf, dan weet je vaak wel waar je niet trots op bent. Waar je vaak ook niet blij mee bent. Dat deel van jou, wat je feitelijk in jezelf veroordeeld en wat er eigenlijk liever niet zou mogen zijn. Dat deel van jou, wat ze in de psychologie wel je schaduw noemen zorgt er vaak voor dat je jezelf ondermijnt.

Een belangrijke stap in het bouwen aan je zelfvertrouwen en om je assertiviteit te vergroten is accepteren dat je dat stuk, dat deel ook bent.

Daarom is je eerste assertiviteitsoefening voor jezelf nagaan wie je nog meer bent die je niet wilt zijn. En de tweede stap in die oefening is bewust ervoor kiezen te accepteren dat jij dat bent. Dat het bij je hoort en dat je besluit om je daar niet langer tegen te verzetten. Wat vaak kan helpen om het te accepteren is kijken naar de tegenoverliggende kwaliteit. Die is er namelijk altijd.

Een voorbeeld. Als je soms nogal kan doordrammen en jouw omgeving dat niet altijd even prettig vindt. Maar je hebt ook de bijbehorende kwaliteit van daadkracht. En jouw daadkracht wil je niet kwijt. Daarom zul je moeten accepteren dat je soms drammerig kan zijn. Wat je nog te ontwikkelen hebt in bepaalde situaties is geduld. Door geduldiger te zijn hoef je minder te drammen.

Oefening 2 Gebruik affirmaties

Affirmaties zijn een manier om je gedachten, je zelfbeeld, gezondheid en je zelfvertrouwen te beïnvloeden. Een affirmatie is een vorm van positieve zelfsuggestie. Affirmaties zijn korte bekrachtigende en positieve zinnetjes die je tegen jezelf als een soort mantra zegt.

Kies een voor jou passende affirmatie of maak er zelf een. Herhaal je affirmaties zo vaak als je wilt. Hoe vaker je ze doet, des te sneller en meer succes je zult ervaren. Gebruik ze bijvoorbeeld minimaal tien minuten iedere dag gedurende minimaal drie maanden voor het beste resultaat.

  • Ik respecteer mijn lichaam en zorg er goed voor.
  • Ik heb groot respect voor mezelf en voor iedereen die ik tegenkom.
  • Ik geef het beste van mezelf in alles wat ik doe
  • Wat er ook gebeurt, ik kan alles aan.
  • Ik ben waardevol.

Deel 5 Doelgericht leven (vanaf 6 mei 2018 12:00)