Zelfacceptatie

Zelfacceptatie

Wees bereid te accepteren dat je denkt wat je denkt, voelt wat je voelt en wenst wat je wenst. Weiger om een deel van jezelf (of het nu je lichaam, je emoties, je gedachten, je dromen of je vroegere daden zijn) als “niet van jou” te beschouwen. Accepteren of iets anders dan alles geweldig vinden. Het betekent niet dat je geen veranderingen of verbeteringen zou willen. Wanneer je negatieve gevoelens volledig ervaart en accepteert, hebben ze hun zegje gedaan en verdwijnen ze in de meeste gevallen van het podium. Verloochen ook je krachten niet, de angst voor onze talenten is vaak groter dan die voor onze tekortkomingen. Maak jezelf dus niet groter, maar zeker ook niet kleiner dan je bent.

Oefeningen

  1. Zet op een rij die eigenschappen van jezelf waar je blij mee bent.
    Leg deze eigenschappen voor aan mensen die je lief zijn.
    Bepaal welke waarde je geeft aan deze positieve eigenschappen.
  2. Zet op een rij die eigenschappen van jezelf
    waar je niet zo blij mee bent.
    Bepaal welke waarde je geeft aan deze negatieve eigenschappen.
    Vergelijk de scores van de waarde die je geeft aan de positieve en negatieve eigenschappen.
  3. Bepaal de onveranderlijke negatieve eigenschappen en oefen jezelf om dit te aanvaarden.
  4. Maak een groeiplan van de negatieve eigenschappen die veranderbaar zijn.

Tips

  1. Let op complimenten en luister naar de waarderingen die mensen je geven.
  2. Kijk zelf naar wat goed gaat en leer jezelf pluimen te geven.
  3. Maak een ander blij en denk daar positief over na.
  4. Voed je denken met positieve gedachten.
  5. Neem tijd om je psychisch en lichamelijk te ontspannen en jezelf te verwennen.

Deel 3 Verantwoordelijkheid (vanaf 22 april 2018 12:00)