Ziekte van Dupuytren

dupuytren

Effectstudie ziekte van DUPUYTREN bij Instituut D&C is afgerond.

De ziekte van Dupuytren (de apostelhand) begint heel onschuldig zonder pijn en zonder ontstekingsverschijnselen, meestal ter hoogte van de pink en de ringvinger. Het begint met een lichte verharding in de handpalm waarbij na verloop van tijd knobbeltjes gevormd worden, die later een onderhuidse streng vormen. Deze streng is afkomstig van het peesblad dat zich omvormt tot een hard koord. Hierdoor ontstaat na verloop van tijd een belemmering van de pezen van de vinger totdat deze niet volledig meer gestrekt kan worden. De buigpezen zijn bij deze ziekte niet aangedaan omdat de strengvorming tussen de huid en de pezen gevormd wordt.

Dupuytren? Maak direct een afspraak

ShockWave therapie

Extracorporeal ShockWave Therapy, kort gezegd ESWT of ShockWave, heeft zich de afgelopen jaren positief in de kijker gespeeld. Veel peesgerelateerde klachten kunnen succesvol behandeld worden met deze toch wel revolutionaire therapie. We weten dat ShockWave een zeer positief effect heeft op pees- en spiermateriaal. Met name bij peesirritaties, -ontstekingen en verkalkingen verkrijgen we een zeer goed resultaat. Uit de effectstudie van Instituut D&C blijkt dat ShockWave goede resultaten boekt aandoeningen waarbij er sprake is van bindweefsel woekeringen waarbij de vingers nog wel grotendeels kunnen strekken en buigen. Dupuytren is één van de bekendste in deze categorie. De behandelseries bestaan uit 8 behandelingen met ESWT. Deze behandeling duurt per keer 20 minuten en wordt gedeclareerd op fysiotherapie en dus vergoed als u hiervoor verzekerd bent. Voor deze behandeling geldt dus geen eigen bijdrage!

Effectstudie Shockwave heeft geleid tot behandelrichtlijn bij patiënten met de ziekte van Dupuytren.

Instituut D&C heeft onderzoek gedaan naar behandeling van deze aandoening door middel van ESWT (Shockwave) en dit leidde tot een succesvolle behandeling bij sommige patiënten met deze aandoening. De ziekte van Dupuytren is één van de bekendste bindweefsel woekeringen. Daarnaast behandelen wij ook Lederhosen, dit zijn bindweefsel woekeringen onder de voet.

De behandeling bestaat uit 8 behandelingen en duurt per keer maximaal 20 minuten. De behandeling wordt gedeclareerd op fysiotherapie en dus vergoed als u hiervoor verzekerd bent. Er geldt geen eigen bijdrage.

Doelgroep van de effectstudie:

Er werden in totaal 125 Dupuytren/Lederhosen patiënten onderzocht. 68 % van de deelnemende patiënten is man, 32 % vrouw. De leeftijd van de patiënten was op het moment van behandelen 42 tot 86 jaar. In 60% van de gevallen was er sprake van zichtbare en voelbare verbetering na 8 behandelingen. In 30% van de gevallen waarbij zichtbare maar geen voelbare verbetering was opgetreden, trad er na nog een periode van 8 behandelingen alsnog een voelbare verbetering op. Een uiteindelijke score van 75% succesvolle behandeling heeft geleid tot aanname van patiënten voor behandeling.

Bij het vastleggen van de beginsituatie wordt er gekeken naar de beperkingen in de verschuifbaarheid van de handpezen onder de strengen. De grootte van de strengen staat niet in relatie met de beperkingen in de verschuifbaarheid van de pezen. Bij diverse Dupuytren-patiënten waarbij de strengen fors verhard zijn, schuiven de pezen normaal onder de bindweefselwoekeringen door en heeft de patiënt weinig tot geen beperkingen. Tevens zijn er patiënten met matige strengvorming, waarbij de pezen en peesplaat verkleefd zit aan de streng, wat beperkingen in het dagelijks functioneren tot gevolg heeft. Hierdoor is een succesvolle behandeling niet te voorspellen.

Conclusie van deze effectstudie

• Er is geen relatie met het beroep van de patiënt en de kans dat men Dupuytren krijgt.
  • Er is een grote erfelijkheidfactor. In 70 % van de onderzochte patiënten heeft één of meerdere familieleden ook de ziekte van Dupuytren, Lederhosen of Peyronie’s.
  • In totaal werden er 8 Shockwavebehandelingen in 8 weken gegeven, waarbij het eerste effect van de behandeling in veel gevallen na 6 weken merkbaar is.
  • Bij de patiënten die forse verbetering hebben gemerkt, bepaalt de patiënt of er nog een behandelserie uitgevoerd wordt om te kijken of verdere verbetering mogelijk is.
  • Bij de patiënten bij wie de klachten zodanig verminderd zijn, dat ze geen beperkingen meer hebben, wordt er na een half jaar gekeken of het effect blijvend is.
  • In de nieuwe richtlijn worden de digitale foto’s gestandaardiseerd genomen en wordt de contractuur (kromstand van de vingers) opgemeten.
  • Tijdens het vastleggen van de echografische beelden van Dupuytren wordt er een videobeeld gemaakt van het bewegende peesmateriaal door de peesschede.
  • Bij contracturen van meer dan 60 graden waarbij met externe kracht geen beweging in het betreffende gewricht te verkrijgen is, is behandeling met ESWT in veel gevallen weinig zinvol. Een operatie is dan geïndiceerd.

• Wanneer maakt u een afspraak met ons?
    Wanneer de strengen in het beginstadium zijn en de pees nog goed onder de verdikking doorglijdt, is behandeling met Shockwave zinvol. Wanneer de vingers krom blijven staan of de strengen “bikkelhard” zijn, zal Shockwave u niet veel soelaas bieden. Verder onderzoek bij een goede handchirurg is dan geïndiceerd. Bijvoorbeeld de Dr. Kuypers Kliniek (Hand en Polscentrum Noord-Holland). Dr Kuypers heeft veel ervaring met Dupuytren.

Behandeling middels radiotherapie in Reinier de Graaf Groep

Deze informatie is met grote zorgvuldigheid samengesteld volgens de laatste inzichten door Fysiotherapie in Hoorn | Instituut D&C. Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.

02 juni 2012 (bron: De Telegraaf)