Heupen / bekkenklachten

Pijn aan de zijkant van de heup is een kenmerk van het trochantair pijnsyndroom. Deze klacht is genoemd naar een uitsteeksel van het bot van het bovenbeen: de trochanter. Aan dit botuitsteeksel zitten verschillende pezen van spieren vast. Daartussen zit een slijmbeurs zodat de pezen niet over elkaar en/of over het bot schuren. De pijn die u op die plek heeft kan komen door een vulling van de de slijmbeurs, irritatie of beschadiging van één van de pezen of een verkalking in een pees. Deze heupklachten komt vaker voor bij vrouwen van middelbare leeftijd dan bij andere mensen.

Heupen / bekkenklachten? Maak direct een afspraak

Waar voelt u de pijn normaal gesproken?

De pijn zit meestal rondom het botuitsteeksel bovenaan de buitenkant van het bovenbeen. Soms straalt de pijn uit naar de zijkant van het hele bovenbeen tot aan de knie. U kunt de pijn ook in de onderrug of bil voelen. U voelt de pijn als u loopt en/of als u op die heup ligt. U kunt ’s nachts wakker liggen van de pijn.

Wat zijn de oorzaken van de pijn?

Er zijn verschillende oorzaken die samen voor deze klachten zorgen. De verschillende oorzaken zijn (een combinatie van):

• Beschadiging/irritatie van de pezen die aan het botuitsteeksel vastzitten, eventueel in combinatie met kalkafzetting in de pees.
  • Overvulling van de slijmbeurs
  • Uitstralende pijn vanuit de rug, bijvoorbeeld door een hernia
  • Slijtage van het heupgewricht (dit geeft meestal liespijn)
  • Wrijvingsirritatie van de pezen over het botuitsteeksel (snapping hip)
  • Een beenlengteverschil
  • Te snel/te veel/te vaak hardlopen.
  • Onvermogen van de bilspieren om het bekken goed te stabiliseren (dropping hip tijdens belasten)

Onze adviezen

Wij hebben een aantal stappen die u kunt ondernemen wanneer u heupen/bekken klachten ondervindt:

• Röntgenfoto’s, scans of bloedonderzoek zijn bijna nooit nodig bij het trochantair pijnsyndroom
  • Het is niet nodig om uw dagelijks activiteiten aan te passen
  • Probeer door te gaan met de activiteiten of sporten waaraan u gewend bent
  • Zijn uw benen niet even lang, dan kan een hakverhoging helpen. Hiervoor kunt u naar een podotherapeut
  • Het trochantair pijnsyndroom kan vanzelf overgaan
  • Fysiotherapie kan soms vermindering van klachten geven

Wat kunt u doen tegen de pijn?

Tegen de pijn kan een injectie met pijnstillende en ontstekingsremmende medicijnen (corticosteroïden) helpen. De huisarts kan deze injectie geven. Bijwerkingen van deze injectie kunnen zijn:

• Meer pijn in de eerste 24 uur na de injectie
  • Roodheid op de prikplek
  • Opvliegers
  • Als u suikerziekte heeft: een ontregelde bloedsuiker
  • Tijdelijke menstruatiestoornissen

Soms helpen fysiotherapie en injecties niet. Als u veel pijn blijft houden, kan soms een operatie helpen. Hiervoor verwijst de huisarts u naar een orthopedisch chirurg. De operatie bij het trochantair pijnsyndroom is maar zelden nodig. Deze operatie is niet hetzelfde als een heupoperatie bij slijtage van het heupgewricht.