Frozen shoulder

Wat is het?

Een frozen shoulder (capsulitis adhesiva) is een zeer beperkende en pijnlijke aandoening. Het betreft een irritatie van het gewrichtskapsel van de schouder. Een oorzaak is niet eenduidig te geven. Mensen met diabetes hebben een verhoogde kans op het spontaan ontwikkelen van een frozen shoulder. Andere aandoeningen zijn bijvoorbeeld reuma, waarbij de gewrichtsontsteking kan leiden tot een ontsteking van het schouderkapsel. Ook een grote calcificatie kan dit teweegbrengen.

Frozen shoulders kunnen zich ook ontwikkelen na een trauma, bijvoorbeeld een harde val op de schouder. Maar ook na een operatieve ingreep. Dit zijn de frozen shoulders met een gunstige prognose. Dit houdt een korte tijd van bewegingsbeperking in.

Een frozen shoulder is een zogenoemde self-limiting disease. Een aandoening die zonder behandeling vanzelf overgaat. We zien echter dat veel mensen met een frozen shoulder een mate van beperking in bewegen blijven ervaren. Belangrijk is om dan therapie te krijgen van een ervaren therapeut.

Ook is de frozen shoulder een zogenaamde chronische aandoening. Deze aandoening staat nu nog op de lijst van chronische aandoeningen die 12 maanden gerevalideerd mogen worden en (na het aanspreken van het eigen risico en het voor uw eigen rekening nemen van de eerste 20 behandelingen) vanaf de 21ste behandeling vanuit de basisverzekering vergoed wordt. Lees hier meer over behandeling aan de hand van de lijst chronische aandoeningen

Frozen shoulder verloopt volgens 3 fases

De eerste fase is de freezing fase. Deze kenmerkt zich door een toenemende pijn in de schouder die kan uitstralen naar de arm. De pijn staat op de voorgrond. Met de toenemende pijn merkt de patient dat de schouder steeds minder makkelijk beweegt. Dit volgt meestal het patroon, naar buiten draaien is meer beperkt dan het zijwaarts heffen welke weer meer beperkt is als het binnenwaarts draaien van de schouder. Meestal merkt u dat het haren wassen moeizamer gaat, dan bijvoorbeeld het kaartje van de parkeerautomaat insteken en dan het shirt in de broek stoppen wat steeds beperkter gaat. In deze fase is het belangrijk om de pijn te reguleren. Dit kan gebeuren met intra-articulaire corticosteroid injecties. Hier is een speciale huisartsen richtlijn van toepassing.

De tweede fase is de frozen fase. In deze fase zakt de pijn naar de achtergrond. De schouder is vooral ernstig beperkt in bewegen. Dit is de tijd waarop de therapeut in beeld komt om samen met u te werken aan het verbeteren van beweging. Dit door voorwaarde scheppend te werken in de regio om de schouder heen en met de schouder zelf bezig te zijn.

De derde fase is de Thawing fase. De beweeglijkheid neemt elke dag toe. Er is geen sprake meer van pijn. In deze fase kan er gewerkt worden aan het verbeteren van de beweegpatronen. En het verbeteren van kracht en uithoudingsvermogen in de schoudergordel.

Hoe wordt het gediagnosticeerd?

De beweeglijkheid van de schouder neemt bij een frozen shoulder meestal af volgens een patroon. Eerst raakt de buitenwaartse draaiing beperkt, dan het zijwaarts heffen en daarna het binnenwaartse draaien. Tegenwoordig wordt er gesteld dat wanneer de buitenwaartse draaiing meer dan 50% beperkt is ten opzichte van de gezonde zijde er sprake kan zijn van een frozen shoulder.

Wij maken ook graag gebruik van echografie. Wij kunnen immers in de pijnlijke fase het gewrichtskapsel al in beeld in beeld brengen en voorspellen of er sprake gaat zijn van een kapselontsteking of capsulitis. Deze kan zich mogelijk ontwikkelen in de frozen shoulder.

In de afbeelding ziet u het verschil tussen een gezond gewrichtskapsel (a= een transversale opname en c een longitudinale opname) en een gewrichtskapsel welke aangedaan is (b en d).

Frozen Shoulder

Een fysiotherapeut mag de diagnose frozen shoulder niet officieel maken. Het is een zogenoemde medische diagnose en mag alleen door artsen gesteld worden. Wij zullen u dus naar de huisarts verwijzen met een begeleidend schrijven waarin wij ons vermoeden kenbaar maken. Wanneer de huisarts een verwijzing teruggeeft met de diagnose frozen shoulder komt u in aanmerking voor vergoeding uit de basisverzekering. Lees hier hoe de vergoedingen worden geregeld.

Wilt u een afspraak maken? Dat kunt u hier direct doen!