Gescheurde pees in de schouder

Een gescheurde pees in de schouder – ook wel cuff ruptuur – kan plotseling ontstaan als gevolg van slijtage van de pezen of door een ongeval/blessure.

Een gescheurde pees door slijtage komt veelal alleen voor bij mensen ouder dan 60 jaar. Deze kleine slijtage scheurtjes geven vaak weinig klachten. Een grote scheur (bijv. door schouder uit de kom) veroorzaakt daarentegen wel snel klachten.

Klachten en symptomen bij een gescheurde pees

Welke klachten u ervaart is afhankelijk van de plaats en de grootte van de scheur(en). Veelvoorkomende klachten zijn:

• Pijn die uitstraalt naar de bovenarm;
  • Krachtverlies in uw schouder;
  • Uw arm niet of moeilijk kunnen optillen;
  • Verdikte slijmbeurs in de schouder als gevolg van irritatie.

Diagnose van een totale of partiële peesscheur

M.b.v. echografie kunnen wij de oorzaak van uw klachten goed in beeld brengen. Ook gebruiken wij deze techniek om uw herstelproces te volgen en (wanneer nodig) aan te passen voor een zo spoedig mogelijk herstel. Daarnaast voeren wij een uitgebreid lichamelijk onderzoek uit.

Behandeling

Wanneer de diagnose is vastgesteld, kunnen we beginnen met het opstellen van een behandelplan. Het herstel van een gescheurde pees kan versneld worden met behulp van fysiotherapie. Is de pees volledig afgescheurd? Dan zullen wij u (soms) adviseren om eerst contact op te nemen met een orthopedisch chirurg voor een eventuele operatie. Na de operatie ondersteunen we uw herstel met fysiotherapie.