Medicijnafhankelijke hoofdpijnklachten

Meer dan 95% van de mensen met hoofdpijnklachten gaat daarvoor niet naar de huisarts, en zeker niet naar de fysiotherapeut. Patiënten die voor hun hoofdpijnklacht in de praktijk van de fysiotherapeut komen, hebben dan ook meestal veel hinder van hun klacht. Ze hebben al veel medicijnen geslikt, en hebben mogelijk al vele dagen van hun werk moeten verzuimen, of zijn zelfs sociaal geïsoleerd geraakt. Ze willen maar één ding: geen hoofdpijn meer!

De fysiotherapeut zal moeten achterhalen wat de oorzaak van de hoofdpijn is. Om de diverse hoofdpijnpatronen te kunnen onderscheiden, is grondige kennis van de diverse hoofdpijncategorieën onmisbaar. De meestvoorkomende hoofdpijncategorieën uit de meest recente classificatie van de International Headache Society (IHS) worden uitgebreid beschreven: migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn, overmedicatiehoofdpijn, cervicogene hoofdpijn.

Medicijnafhankelijke hoofdpijnklachten worden veroorzaakt door dagelijks gebruik van pijnstillers of migrainemiddelen en verergeren door gebruik van cafeïnehoudende dranken als koffie, thee, ice-tea, energiedranken, chocolade en medicatie met coffeïne. Een hoofdpijndagboek bijhouden is een manier om duidelijk te krijgen waardoor de hoofdpijn wordt uitgelokt.

Medication overuse headache (MOH) = overmedicatiehoofdpijn treedt op na dagelijks medicijngebruik:

• gedurende meer dan drie maanden.
  • bij een bepaalde minimum hoeveelheid
  • de hoofdpijn is chronisch (> 15 dagen per maand)
  • de hoofdpijn verdwijnt binnen 1 maand na het stoppen van de pijnstillers:
    • ergotamine > een dag per week
    • triptanen > twee dagen per week
    • pijnstillers > drie dagen per week

Behandeling van Medicijnafhankelijke hoofdpijn bestaat uit het stoppen met medicatie. De diagnose kan eigenlijk pas gesteld worden twee maanden na stoppen van de medicatie indien de klacht volledig is verdwenen; bij verbetering van de klachten is het deels spanninghoofdpijn/migraine in combinatie met OMH; verbetert de klacht niet dan is diagnose chronische migraine.

Van uw medicijnafhankelijke hoofdpijn afkomen? Dat gunnen wij u ook. Maak direct een afspraak