Migraine

Migraine zijn hoofdpijnklachten die in aanvallen van 4 tot 72 uur voorkomt. De pijnklachten zitten vaak aan één of beide zijden van het hoofd. De pijn is hevig en bonzend van aard en wordt erger bij inspanning. Ook misselijkheid of overgeven, overgevoeligheid voor licht en geluid horen bij de symptomen. De klachten kunnen zelfs ’s nachts optreden zodat men er van wakker wordt.

Mensen met migraine willen het liefst op bed liggen in een donkere, geluidsarme kamer. Soms ziet men kort voor het begin van een aanval schitteringen, flitsen of golvende beelden of heeft men last van tintelingen en/of gevoelloosheid aan één kant van het lichaam. Bij migraine speelt aanleg een grote rol evenals gevoeligheid voor hormonale schommelingen bij vrouwen. De klachten kunnen optreden na lang uitslapen of juist bij slaaptekort, na een nachtdienst of stress.

Hoe kun je migraine voorkomen?

Een migraineaanval duikt vaak uit het niets op. Zo’n aanval gaat vaak gepaard met hevige pijn, misselijkheid en een kloppend gevoel in het hoofd. De duur van de migraine kan uiteenlopen van 4 tot 72 uur.

Hoewel migraine van oorsprong wordt gezien als een goedaardige aandoening blijkt uit onderzoek aan de Universiteit van Kopenhagen, dat door migraine de hersenstructuur op verschillende manieren verandert. Hierdoor wordt de kans op hersenletsel en veranderingen in het hersenvolume vergroot.

1. Hoofdpijndagboek

Voor veel mensen is de oorzaak van hoofdpijn een groot raadsel. Het is daarom raadzaam om een hoofdpijndagboek bij te houden. Door te noteren wanneer de hoofdpijn opduikt, kun je wellicht achterhalen welke factoren bij jou een aanval uitlokken.

2. Hormonen

Hoe oneerlijk het ook is, vrouwen kampen vaker met migraine dan mannen. Hormonen zijn de grootste boosdoeners. Sommige vrouwen kunnen de klok erop gelijk zetten: de menstruatie is in zicht en prompt verschijnt de zware hoofdpijn. Een anticonceptie met een lage dosis oestrogeen kan deze menstruele migraine verminderen.

3. Eten

Het overslaan van maaltijden of eten op onregelmatige tijden kan zorgen voor een hoofdpijnaanval. Daarnaast kunnen diverse voedingsmiddelen ook migraine uitlokken. Zo kunnen chocolade, wijn, kaas en citrusvruchten zorgen voor hoofdpijn. Net als vet voedsel en cafeïnehoudende dranken.

4. Stress

Stress kan een migraineaanval opwekken. Probeer daarom stress te verminderen en las af en toe een ontspanningsmoment in voor jezelf. Ook een bezoekje aan de sauna of een ontspanningsmassage eens in de zoveel tijd doet wonderen.

5. Slaap

Een tekort aan slaap kan migraine uitlokken, maar ook een ochtendje uitslapen kan voor fikse hoofdpijn zorgen. Routine is hierbij de oplossing. Migrainepatiënten kunnen het beste iedere dag op hetzelfde moment opstaan. Dat betekent, helaas, ook op zaterdag en zondag.

6. Alcohol

Alcohol is een boosdoener voor migrainepatiënten. Bijna ieder alcoholische drankje kan zorgen voor een migraineaanval. De kans is echter groter bij rode wijn en likeuren als tequila en whisky. Deze kun je dus het beste aan je voorbij laten gaan.

7. Bewegen

Uit onderzoek blijkt dat sport een uitstekend medicijn is tegen migraine. Regelmatig bewegen kan niet alleen een aanval voorkomen, het kan ook zorgen dat de duur en regelmaat van een aanval afneemt.

8. Zuurstof

Zuurstoftekort kan een fikse aanval teweegbrengen. Zorg daarom voor voldoende zuurstof gedurende de dag. Even een luchtje happen, is vaak al meer dan voldoende.

9. Water drinken

Drink gedurende de dag voldoende water. Dit kan een aanval verzachten of zelfs voorkomen.

10. Fel licht

Een enorme bak licht kan een migraineaanval aanwakkeren. Is dit bij jou het geval? Zorg er dan voor dat je altijd een zonnebril in je handtas hebt. Dit kan de aanval voorkomen of aanzienlijk verminderen.

(Bron: De Telegraaf Vrouw)