Radiculair syndroom (Hernia)

Wat is een radiculair syndroom?

Radiculopathie of het Lumbosacraal Radiculair syndroom (LRS) is een andere benaming voor inklemming van de zenuw door uitstulping van de tussenwervelschijf. Lumbale radiculaire pijn wordt gekenmerkt door pijn in de rug die uitstraalt over de achterzijde van het bovenbeen via de kuit naar de voet. Dit kan gepaard gaan met krachtverlies, tintelingen of gevoelsverlies in het been.

De termen ‘radiculaire pijn’ en ‘radiculopathie’ worden soms door elkaar gebruikt, hoewel deze geen synoniemen zijn. Bij radiculaire pijn is alleen sprake van een uitstralende pijn, terwijl bij radiculopathie ook verminderd gevoel en/of motorische uitval kan worden vastgesteld.

Het radiculair syndroom wordt soms ook als ischias of zenuwwortelpijn aangeduid. Met ischias bedoelen we de zenuwpijn in de rug waarbij de ‘ischiaszenuw is aangedaan. Het gevolg is uitstralende pijn naar het been toe. Deze zenuwpijn wordt vaak veroorzaakt door een hernia (uitpuilende tussenwervelschijf), maar kan ook andere oorzaken hebben.

Symptomen Radiculair Syndroom

Het wervelkanaal beschermt het ruggenmerg, maar heeft tegelijkertijd als nadeel dat de stevige benige structuur niet meegeeft wanneer een ander proces ruimte vraagt. Een zenuwwortel en/of het ruggenmerg kan dus makkelijke bekneld raken.

• Toenemende pijnklachten bij hoesten, niezen of persen
  • Gevoelsstoornissen in het been
  • Krachtsverlies in het been
  • Verminderde reflexen in het been

pijn bij het radiculair syndroom

Oorzaak LRS

Bij mensen beneden de 50 jaar is een discus hernia de meest frequente oorzaak van een lumbosacraal radiculair syndroom. Hierbij drukt een uitpuilende tussenwervelschijf op de zenuw waardoor deze bekneld raakt. Mannen hebben vaker last van LRS dan vrouwen. Andere belangrijke risicofactoren zijn: obesitas, roken, arbeid met langdurig staan en voorwaarts buigen, zware manuele arbeid en/of heffen van zware voorwerpen.

Diagnose & behandeling

Er kunnen verschillende tests worden ingezet om LRS te onderscheiden van bv. lage rugklachten. Radiculopathie wordt voornamelijk gediagnosticeerd door het afnemen van de anamnese en het uitvoeren van lichamelijk onderzoek.

De behandeling bestaat uit het geven van advies over hoe om te gaan met de klachten en het stimuleren van beweging. Operatie wordt alleen in ernstige gevallen overwogen. Bedrust draagt niet bij aan sneller herstel, daarom wordt (onbelaste) oefentherapie toegepast om de lagerug beweeglijk te houden. Bij een hernia kan het verstandig zijn de rug de eerste twee weken (zover de pijn dit toelaat) te strekken om het verder uitpuilen van de tussenwervelschijf te voorkomen. In een later stadium kan versterking van de romp- en beenspieren voorkomen dat de klachten nogmaals op zullen treden.

Wetenschappelijk artikel

Meer achtergrondinformatie over het radiculair syndroom? Lees hier een uitgebreid wetenschappelijke artikel.

Behandeling Radiculair Syndroom?

Mocht u meer willen weten, neemt u dan gerust contact met ons op. Om u wat langer telefonisch te woord te kunnen staan kunt u het beste tussen 12.00 en 13.00 bellen. Als er niet wordt opgenomen spreekt u dan wat in, we kunnen bezig zijn met een behandeling en bellen u dan spoedig mogelijk terug. Telefonisch zijn wij bereikbaar op 0229-268554.

Wilt u direct een afspraak maken? bel 0229-268554 e-mail info@fysiotherapieinhoorn.nl of vul het contactformulier in.