Spierscheuring

Spierscheuring (spierruptuur) of “zweepslag”

Een spierscheuring is een sportblessure waarbij de spiervezels van de spier zijn aangedaan. Dit kan in verschillende spieren voorkomen. De spierscheuring komt veel voor in de kuit en de hamstring.

  • Categorie 1: minimaal scheur van minder dan 10 % van de vezels zonder merkbaar defect in de spier.
  • Categorie 2: scheuring van 10 tot 50% van de spiervezels. Meestal duidelijk te voelen.
  • Categorie 3: uitgebreide of totale scheuring 50 tot 100% van de spiervezels. Hierbij is een duidelijke, goed voelbare scheur in het spierlichaam aanwezig. De spier kan geheel afgescheurd zijn, normale spierfunctie is dan vrijwel uitgesloten.

Zweepslag? Maak direct een afspraak

Symptomen

  • Plotseling optredende pijn, vaak met een kramp gevoel
  • Pijnklachten bij passief rekken of aanspannen
  • Delle en/of abnormaal gezwollen spierbuik boven of onder de aangedane plek
  • Blauwe plek na enkele uren of dagen onder de aangedane plek
  • Aanhoudende stijfheid
  • (steun)functieverlies
  • Buigen van de knie is moeilijk en pijnlijk bij een hamstringblessure. Op de tenen staan is moeilijk bij een kuitblessure.

Oorzaken

  • Eenzijdige trainingsvormen, bijvoorbeeld sprongkrachttraining
  • Ongecoördineerde en explosieve bewegingen, bijvoorbeeld sprinttraining
  • (Over)vermoeidheid, waardoor eerder kramp optreedt
  • Ontbreken van een warming-up
  • Geen of slechte rekoefeningen
  • Verkorte of stijve spieren
  • Te snelle trainingsopbouw; te intensief, te veel trainen, te weinig rust, te vaak trainen
  • Verstoring in de spierkrachtbalans
  • Koude en natte weersomstandigheden
  • Een harde of hellende ondergrond
  • Slecht schoeisel
  • Onvoldoende cooling-down
  • Plotselinge belasting van littekenweefsel na een blessure
  • Aanwezigheid van infecties.
  • Vitamine en/of mineralengebrek.

Eerste hulp bij een spierruptuur

  • Koel met water, ijs of een coldpack gedurende 15 tot 20 minuten, met een (natte) doek tussen huid en ijs of coldpack. Gevolg: vermindering van het bloeden. Wacht niet op een dokter.
  • Immobiliseren; Rust is noodzakelijk omdat doorgaan met trainen en andere activiteiten de blessure alleen maar erger kunnen maken. Gebruik het lichaamsdeel voorlopig niet. Meestal kan na 48 uur weer voorzichtig aan het herstel worden gewerkt, door de spier aan te spannen en te rekken binnen de pijngrens.
  • Compressie; met een drukverband zodat de gewrichten worden ondersteund en de zwelling beperkt. Gebruik een elastische zwachtel en verbind het getroffen lichaamsdeel volledig.
  • Elevatie; houd het lichaamsdeel boven harthoogte. Door het lichaamsdeel hoger te leggen dan het hart, zakt het overbodige vocht door de zwaartekracht.
  • Consulteer een (para)medicus om de ernst te bepalen.

Preventie

  • Warming-up
  • Goede trainingsopbouw
  • Spierversterkende oefeningen
  • Goede techniek
  • Goede sportkleding
  • Cooling-down

Behandeling van de fysiotherapeut

Het is verstandig om na een blessure te starten met een oefenprogramma met een fysiotherapeut.

Over het algemeen kan gesteld worden dat na 4-6 weken weer voorzichtig met sporten begonnen mag worden. Een verantwoorde functieopbouw van de beschadigde spier vraagt tijd.

Fysiotherapie in Hoorn | Instituut D&C is dé specialist voor revalidatie na een spierscheuring.