Vitaal oud worden? Dat gunnen wij u ook!

We kunnen de tijd niet stoppen. Of misschien toch wel? De juiste soort en hoeveelheid lichaamsbeweging kan helpen bij het voorkomen van veel leeftijdgerelateerde gezondheidsproblemen. Wij, fysio- en manuele therapeuten, schrijven lichaamsbeweging voor om u te helpen pijn te overwinnen, voldoende beweging te krijgen en uw onafhankelijkheid te behouden.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt steeds vaker dat de fysiotherapeut helpt om de noodzaak van operaties of langdurig gebruik van geneesmiddelen/pijnstillers te vermijden. Daarom krijgt u bij artrose van knie of heup ook 12 behandelingen uit de basisverzekering vergoed om een nieuwe knie of heup uit te stellen of te voorkomen. Informeer bij uw zorgverzekeraar of u hiervoor een verwijsbrief nodig heeft.

9 tips van de fysiotherapeut

1. Chronische pijn hoeft niet de baas te zijn.
Elk jaar ervaren vele mensen chronische pijn door artritis of andere aandoeningen, die miljarden euro’s kost aan medische behandeling, verloren werktijd en verloren loon. Een goede oefening, mobiliteit en pijnbeheersingstechnieken kunnen pijn verlichten tijdens het bewegen en in rust, waardoor uw algehele kwaliteit van leven verbetert.

2. U kunt sterker worden als u ouder bent.
Onderzoek toont aan dat verbeteringen in kracht en fysieke functie mogelijk zijn bij 60-, 70- en zelfs 90-jarigen en ouder met een geschikt oefenprogramma. Progressieve weerstandstraining, waarbij spieren worden getraind tegen weerstand die moeilijker wordt naarmate de kracht verbetert, is aantoonbaar goed tegen osteoporose (botontkalking) en voorkomt ‘algehele zwakte’.

3. U heeft waarschijnlijk geen operatie of medicijnen nodig tegen lage rugpijn.
Lage rugpijn wordt vaak overbehandeld met chirurgie en medicijnen ondanks een schat aan wetenschappelijk bewijs waaruit blijkt dat fysiotherapie een effectief alternatief kan zijn én met veel minder risico dan chirurgie en langdurig gebruik van voorgeschreven pijnmedicatie.

4. U kunt uw kans op diabetes verlagen door te oefenen.
Veel Nederlanders boven de 60 hebben diabetes. Overgewicht (obesitas) en lichamelijke inactiviteit kunnen u extra gevoelig maken voor deze ziekte. Een regelmatige, passende bewegingsroutine is één van de beste manieren om diabetes type 2 te voorkomen en te behandelen.

5. Oefening kan u helpen valpartijen te voorkomen en uw onafhankelijkheid te behouden.
Het vallen neemt na 65 jaar fors toe. Meer dan de helft van de 65-plussers meldt bewegingsproblemen. Groepsoefeningen onder leiding van een fysiotherapeut kunnen de beweging en het evenwicht verbeteren en uw valrisico verkleinen. Het kan ook het risico op heupfracturen verminderen (waarvan 95% wordt veroorzaakt door valincidenten).

6.Uw botten willen dat u traint.
Osteoporose of zwakke botten treft veel mensen boven de 55 jaar. Oefeningen die je op de been houden, zoals wandelen, joggen of dansen, en oefeningen met weerstand, zoals gewichtheffen, kunnen de botsterkte verbeteren of botverlies zelfs verminderen.

7. Uw hart wil dat u traint.
Hartziekten zijn de nummer 1 doodsoorzaak wereldwijd. Wat is een van de betere manieren om hartziekten en andere vaatziekten te voorkomen? Bewegen! Onderzoek toont aan dat als u al een hartaandoening heeft, een goede lichaamsbeweging uw gezondheid kan verbeteren.

8. Uw brein wil dat u traint.
Mensen die fysiek actief zijn – zelfs later in hun leven – hebben minder kans op geheugenproblemen of de ziekte van Alzheimer.

9. U hoeft niet te “leven” met incontinentie.
Miljoenen vrouwen en mannen hebben incontinentie. Verlies geen jaren aan het vertrouwen op incontinentiematerialen of haasten naar de badkamer. Zoek hulp bij een bekkenfysiotherapeut dan leert u de klachten veel beter onder controle krijgen.

Gezond en fit ouder worden? Zullen we dat samen doen? We werken graag samen aan uw vitaliteit!

Maak direct een afspraak